25.4.13

e-Case & e-Tech 2013 Kitakyushu Japan



Osallistuimme kansainväliseen konferenssiin, joka pidettiin 3. – 5.4.2013 Kitakyushussa Japanissa. Tilaisuudessa oli yli 400 osallistujaa 20 eri maasta. Konferenssi käsitteli teknologian läsnäoloa elämän eri osa-alueilla. Osallistuimme e-Education sessioihin, joissa pidimme myös oman esityksemme.
Kuten kuvioon kuuluu, verkostoiduimme usean osallistujan kanssa, mm australialaisen Rosebank Collegen rehtori Tom Galean kanssa. Totesimme, että tvt:n käytössä olemme Suomessa ja Australiassa suurin piirtein samalla tasolla. Japanilaisen Dr. Chien-Kuo Li:n mukaan Facebook on Japanissa edelleen erittäin suosittu ja sitä tutkitaan myös opetuksen näkökulmasta. Kansasin Washburnin ylipistoston professori Michael Stoica kertoi, että tvt:n käytön määrä opetuksessa vaihtelee suuresti eri puolilla Yhdysvaltoja.
Puheenvuoroista jäi erityisesti mieleen pelillisen oppimisen tutkimukset sekä esitys siitä, kuinka tablettien käyttö tehostaa oppimista (Yu-Feng Lan ja Yu-Feng Jheng, National Formosa University).  Useissa esityksissä, joita seurasimme, oli tutkimuksen aiheena opiskelijoiden verkkokeskustelut, joita oli tarkasteltu eri näkökulmista. Mitään erityistä, meille uutta, ei esityksistä noussut esiin. Olemme Suomessa siis täysin ajan hermolla opetusteknologian ja verkkopedagogiikan suhteen.


Kuvassa vasemmalta Anna-Liisa Karjalainen, Sari Mettiäinen, Tom Galea Austaraaliasta ja kolme osallistujaa Taiwanista.



Esityksemme aihe oli “Teachers as Users of New Technology – Experiences of Using Electronic Assessment and Feedback System in Supervision of Clinical Training”. Tutkimusraporttimme palkittiin parhaana e-Education sarjassa. Palkittavien töiden kriteereinä oli mm. tutkimuksellisuus ja monipuolinen hyödynnettävyys käytännön näkökulmasta.
Palkittujen papereiden kirjoittajat valokuvattiin heti konferenssiin rekisteröitymisen yhteydessä ja  oman esityksemme alkaessa saapui kuvaajaryhmä jälleen paikalle. Toisen konferenssipäivän lounastauolla oli palkintojenjakoseremonia, jossa kävimme pokkaamassa hienon palkintolaatan.

Kuva on palkitsemistilaisuudesta 4.4.2013



Japanilaiset vaikuttivat erittäin ystävällisiltä ja avuliailta. Teknologia siellä on kehittynyttä ja näimme eri arkipäivän tilanteissa miten automatiikkaa ja teknologiaosaamista oli hyödynnetty. Kaupungeissa on paljon pilvenpiirtäjiä, mutta pääsimme näkemään myös hiukan maaseudun idyllistä rauhaa ja vanhaa kulttuuria. Opimme syömään puikoilla ystävällisten japanilaisten auttaessa meitä kädestä pitäen. Päättelimme, että Kitakyushussa ei usein nähdä vaaleahiuksisia, koska meihin kiinnitettiin tavanomaista enemmän huomiota. Ihmiset saattoivat pysäyttää meidät kadulla ja kysyä mistä olemme tulleet ja miksi. Monille tuli Suomesta ensimmäisenä mieleen kylmyys ja Nokia. Angry Birds ei ollut niin tuttu, kuin olisi voinut olettaa. Marimekko ja Muumit ovat Japanissa tuttuja ja tuotteita näkyi jonkin verran kauppojen hyllyillä.


Kuva on otettu turisteille näytettävän perinteisen, puisen japanilaisen kodin terassilla. Taustalla näkyy Kokura Castle ja japanilainen puutarha.




Yhteenveto
Matka oli kokonaisuudessaan onnistunut. Esityksemme meni hyvin ja aiheemme eli mobiiliteknologian käyttö harjoittelun ohjauksessa kiinnosti kuulijoita ja meiltä kyseltiin ohjelmiston toimittajan yhteystietoja. Loimme uusia kontakteja ja pääsimme kertomaan Suomesta ja Tamkista kollegoillemme eri puolilta maailmaa.

Anna-Liisa Karjalainen ja Sari Mettiäinen

23.4.13

Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden orientoivan harjoittelun tunnit



Hoitotyön opiskelijoiden opetussuunnitelmaan kuluu muuan muassa käytännön harjoittelu orinetoivan harjoittelun kliinisen hoidon luokkatiloissa. Tarkoituksena on saada realistinen kuva käytännön työtehtävistä ja tilanteista hoitotyön alalla ja hyödyntää tietoa ja opetella käden taitoja. Kuvissa näemme sairaahoitajaopiskelijaryhmän 13SH1A:n harjoittelua eri tilanteissa. Orientoivaa harjoittelua on ensimmäisen opintovuoden aikana yhteensä viiden opintopisteen verran.

Verenpaineen mittauksen ja opettelua


Opiskelijat ovat pääasiassa olleet tyytyväisiä alkaviin opintoihinsa ja todenneet, että teoriaa ja käytäntöä on ollut sopivassa mittasuhteessa. Opiskelijat ovat mm. harjoitelleet ergonomisia työasentoja, potilaan käsittelyä sekä siirtämistä ja ensiapua. He ovat myös jo päässeet käymään ensimmäisessä työhöntutustumisessa ja kokeneet sen erittäin hyödylliseksi.

Hengityksen tukemisessa käytettyihin laitteisiin tutustumista















Vaikka ensimmäisten päivien aikana opiskelijoiden taidot ja tiedot olivat vasta alkuvaiheessa, niin se antoi opiskelijoille hyvän kuvan työn todellisesta luonteesta ja siitä mihin kaikkeen kannattaa tulevaisuuden kannalta varautua.

Lisä hapen antamissen harjoittelua


Kommunikointia hoitajan ja potilaan välillä


18.4.13

Katholieke Hogeschool Brugge – Oostende vierailu 25.3. – 29.3. 2013


Kansainvälinen koordinaattori ja hoitotyön lehtori Gitte Taulo vieraili TAMKin parterikoulussa KHBOssa opettajavaihdossa.


Aiheina Evidence Based Practice ja Child Care in Finland. Opiskelijoina ensimmäisen vuoden kätilöopiskelijoita. Ryhmäkoko on tavallisesti 40 opiskelijaa.
Kätilöiden opetuksesta vastaa Brigitte De Clercq. Hän esittelee rakennusta. Rakennus on otettu käyttöön noin neljä vuotta sitten ja nyt siellä opiskelee 3 800 opiskelijaa. Brigitte vieraili Tampereelle viimeksi 2006.










Taustalla hoitoluokka. Hoitotyön taitoja olisin mielelläni opettanut, mutta tällä kertaa se ei kuulunut ohjelmaan.